Voedsel matigen, werkt dit?

Sommigen vinden al dat ze matigen met één biscuitje minder per dag, terwijl de ander al tevreden is als het lukt halverwege het pak koekjes te stoppen. De ene vrouw matigt haar inname door een glas frisdrank per week minder te drinken, de ander ziet het bestellen van een kleinere pizza als een vorm van minderen

media_xl_3350822

Technisch gezien doen ze het allemaal goed. De eerste stap is tenslotte bewustwording. Hoewel het waarschijnlijk beter zou werken om je calorie-inname bij te houden, maar natuurlijk is het ook mogelijk om af te vallen zonder een eetdagboek bij te houden.

WAT VOOR DE EEN WERKT, WERKT NIET ALTIJD VOOR DE ANDER
Het aantal calorieën of samenstelling van voeding wat je lichaam dagelijks nodig heeft is per persoon verschillend. Je zou dus ook niet zomaar standaard diëten of voedingspatronen van anderen moeten overnemen, volgens voedingsdeskundige Jamie Mass. Ook is het zo dat ieder zijn eigen beginpunt heeft.
De manier waarop je bent opgegroeid, je familie, vrienden en de invloeden van de media zorgen ervoor dat je een bepaald beeld vormt van wat gematigd eten inhoud. Dit is dan ook de reden waarom minder eten, andere diëten overtreft. Wanneer we ons aan standaard porties houden, voorgeschreven diëten of voedingsadviezen, luisteren we eigenlijk niet naar ons eigen lichaam. Ieder mens heeft bepaalde voedingsstoffen nodig, en wanneer deze niet meer uit het dagelijkse eetpatroon worden gehaald kan er een tekort ontstaan voor je lichaam.

EEN VOORBEELD
De grootte van één portie is bijvoorbeeld vier crackers, dus je laat jezelf vier crackers eten. Maar je negeert dan het feit dat je soms helemaal geen vier crackers nodig hebt, of juist wel zes of zeven, omdat je lichaam daarom vraagt.
Dat wil zeggen, matigen zou een resultaat moeten zijn, niet de focus. Daarentegen zou matigen makkelijk een gewoonte kunnen worden. En dat is fijn, want dan verwerk je het in een lifestyle en kost het geen moeite meer.

DE GEVOLGEN
‘Het ontnemen van bepaalde behoeftes is niet goed voor je geestelijke gezondheid en kan er later juist voor zorgen dat je minder gematigd zal gaan eten’, zegt Mass. Wanneer je bepaalde behoeftes negeert, bijvoorbeeld wanneer je trek hebt in een heerlijke donut, luisteren we niet naar ons lichaam, waardoor je lichaam ook andere behoeften zoals honger of een vol gevoel gaat negeren.
Dus wanneer je eten klaarmaakt, vraag jezelf dan af of je echt honger hebt. Of ben je gewoon verveeld, moe of gestrest? En denk halverwege het eten bewust na of je nog meer nodig hebt, of dat je eigenlijk al verzadigd bent? Deze vragen helpen je om gematigd te gaan eten, en op den duur gewicht zal verliezen.

Hopelijk vonden jullie dit een interessant artikel en kan dit jullie een beetje helpen of informeren!

Liefs,

Kirsten

xxx

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s