Hardlooptips voor beginners

Ik ben een zeer grote hardloopfanaat, ik loop minstens drie keer per week. Ik ben gewoon verslaafd aan hardlopen, ik zou het werkelijk elke dag kunnen doen. Het maakt heel je hoofd vrij, en je voelt jezelf zo krachtig en vrij terwijl je aan het lopen bent. Na elk rondje hardlopen voel ik mezelf altijd geweldig!

IMG_4110

Nu, als grote hardloopfanaat ben ik natuurlijk fan van Runninglau. Ze inspireert mij elke dag weer opnieuw en haar blog is ook super interessant. Nu kan het zijn dan sommige onder jullie haar nog niet kennen, en daarom wil ik graag haar 12 tips delen voor beginnende hardlopers. Iedereen moet ergens beginnen, ikzelf heb ook ooit ‘de grote hardloopstap’ moeten zetten. Met deze tips kan iedereen rustig beginnen hardlopen en er ook van gaan houden! Lees dus snel deze 12 tips en Let’s run!

  1. Investeer in een paar goede hardloopschoenen. Niets belangrijker dan een goed paar zolen onder je voeten. Zo maak je niet alleen de kans op blessures kleiner, ook maak je het lopen een stuk aangenamer! Omdat ieder een ander voetbed nodig heeft is het verstandig van te voren een bezoekje te brengen aan een speciaalzaak zoals Runners Service Lab waar je een (gratis) meting kunt laten doen. Zo zie je precies wat voor loop jij hebt en welke schoenen het best bij jouw voeten passen!
  2. Bepaal wáár je gaat lopen. Niets vervelender dan onderweg al te moeten stoppen omdat je nog niet precies weet welke richting je opgaat, of erger, omdat je verdwaald bent! Zoek een veilige, verkeersvrije route waar je lekker je loopje kunt doen, bij slecht én mooi weer.
  3. Loop tegen het verkeer in. Mocht je nou toch geen fijn hardlooppad gevonden hebben en dus op de weg lopen, zorg er dan voor dat je tegen het verkeer inloopt. Daar is het verstandiger om aan de andere kant te lopen, zodat je het verkeer goed in de gaten kunt houden.
  4. Plan je runs. Er is geen bepaalde perfecte tijd om te hardlopen, waar het om gaat is dat het jou het beste uitkomt. Sommigen vinden het fijn om ’s ochtends te lopen, anderen gaan liever ’s avonds. Kijk van te voren in je agenda wanneer je normaal gesproken een gaatje over hebt en er de meeste kans is dat je dit ook daadwerkelijk vol gaat houden. Een vaste looptijd werkt een stuk beter en is zeker in het begin een mooie houvast.
  5. Zoals in bovenstaande tip al is besproken: planning. Consistentie is héél belangrijk. Wees eerlijk voor jezelf en verzin geen smoesjes. Zorg ervoor dat op de dagen dat je gaat rennen je spullen netjes klaar liggen en je ook daadwerkelijk kunt gaan. Excuses ain’t bringing you nowhere!
  6. Rek en strek. Door vóór je run dynamisch te rekken (dus armen en benen zwaaien) en je lichaam al lekker te laten bewegen bereid je het voor op de run die komen gaat. Na afloop kan statisch rekken je weer helpen bij het herstel en voorkomen van blessures.
  7. Verdeel je inspanning. Vaak zeggen mensen dat het moeilijk vol te houden is. Dit is geheel afhankelijk van je tempo en dat kun je makkelijk zelf oplossen! Let niet op je snelheid, maar op je ademhaling: neem een tempo aan waarbij je nog gemakkelijk kunt praten, maar niet kunt zingen. Op die manier houd je het langer vol. Wanneer je flink buiten adem bent en loopt te hijgen en puffen, is het verstandig een tandje langzamer te gaan.
  8. Eindig krachtig. Hoewel het natuurlijk hartstikke stoer staat meteen in je straat al een sprint te trekken, zal je hier uiteindelijk alleen maar voorschut mee staan. Begin langzaam en bouw je tempo rustig op, zodat je de volledige training goed kunt uitvoeren.
  9. Wandel! Wandelen is niets mis mee! Vooral als je net begint met hardlopen is het een grote stap om vanuit het niets naar lange tijden vol hardlopen te gaan. Het is voor velen juist zelfs een goed idee om wandelpauzes in te lassen! Door wanneer nodig een korte pauze in te lassen ga je minder snel door je koolhydraatvoorraad heen en raak je minder snel moe. Het gevolg? Dat je weer langer kunt hardlopen dan je anders had gekund! Je zult zien dat hoe vaker je gaat, hoe minder je deze nodig zal hebben.
  10. Focus niet op de afstand. In het begin doet afstand en snelheid er helemaal niet toe, waar het om gaat is dat je lekker actief bezig bent en je lichaam als het ware klaarstoomt voor een hardloopcarrière!
  11. Loop niet elke dag. In het begin komt het nog wel eens voor dat je zo gemotiveerd bent dat je direct elke dag gaat lopen. Niet alleen gaat op deze manier de lol er snel vanaf en is het moeilijk vol te houden, je maakt ook meteen de kans op blessures groter. En dat wil je natuurlijk niet! Geef na elke run je lichaam de tijd om te herstellen en probeer minstens 3 keer per week te gaan. In het begin is om de dag een mooi streven!
  12. Geef niet op. Zelfs wanneer je jezelf er niet toe kon zetten en een training hebt gemist, is het belangrijk door te gaan. Juist in het begin is het lastig een routine te creëren, maar je zult zien dat zodra deze routine er is, het bijna vanzelf gaat. Zelfs al heb je een paar trainingen gemist, je verliest niet gelijk al je conditie. Vertrouw in jezelf en ga ook als het een beetje tegenzit, er weer lekker tegenaan!

FullSizeRender[3]

Alles duidelijk?

Geen excuses meer?!

Let’s go running!

xxx

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s